ÎNVĂŢAREA PRIN COOPERARE
La moment sunt diriginta clasei
IV –D, unde din 19 elevi înscrişi pe listă, cîţiva sunt cu CES. Un moment
important în lucrul cu asemenea copii este EVALUAREA corectă.
Evaluarea permite stabilirea nivelului de calitate.
Pentru copiii cu dizabilităţi unul din principalele niveluri de calitate care
trebuie atins este autonomia personală
în viaţă şi inserţia socială.
Evaluarea capacităţii,
performanţelor şi progresului solicită
partineriatul cu părinţii.
Este important a monitoriza corelarea posibilităţilor copilului cu nivelul pe care îl poate atinge şi aşteptările sociale ce sunt faţă de
acesta.
De fiecare dată înainte de a
evalua îmi pun întrebările:
1.
Ce evaluez?
2.
De ce evaluez?
3.
Pe ce bază evaluez?
4.
Cum evaluez (modul
şi metodele)?
Evaluarea eficientă se
realizează într-un cadru empatic şi
de pe poziţii de compatibilitate culturală cu beneficiarii săi.
Pentru a evalua corect, ocolesc atitudinile greşite,
descriminatorii. Astfel:
a)
Nu abordez
evaluarea spre descoperirea unei dizabilităţi din perspectiva predominant medicală,
a unor teste psihologice sau defectologice, deoarece, ca urmare, dificultăţile
cu care se confruntă copilul la un moment dat sunt atribuite exclusiv unor
disfuncţii somatice sau psihice. Eu nu ignorez posibilitatea inducerii lor
pe cale educaţională, de exemplu, lipsa de stimulare sau alegerea greşită a
metodei de predare.
b)
Nu concep evaluarea
ca pe o etichetare, şi nu o reduc doar la diagnoză. Cunosc copilul pentru
a-l înţelege şi pentru a-i stimula dezvoltarea.
c)
Nu umbresc
rezultatele evaluării, ci dimpotrivă, imediat le dezvălui părinţilor şi bat
alarma dacă e cazul, ca copilul să fie evaluat şi de psiholog, logoped, sora
medicală, care e în drept de a da o recomandare la medicul de familie, pentru
ca copilul să fie examinat de medicii
specialişti cît mai precoce, în vederea înlăturării complicaţiilor ce pot apărea de la o evaluare tardivă.
d)
Nu pun prioritate
pe statutul economico-cultural al familiei copilului evaluat, deoarece am întîlnit
familii intelectuale, care stau bine pe picioare din punct de vedere economic DAR, au copii cu CES şi invers.
e)
Nu evaluez din rol
de judecător şi dacă e cazul, permit
părinţilor să participe la evaluare; nu iau atitudini manipulatorii şi ofer
timp suficient pentru a avea un portret real.
Evaluarea reprezintă
testarea cunoştinţelor copiilor, dar acest proces înseamnă mai mult pentru
copii, mai ales pentru cei cu
dizabilităţi. Copiii trebuie să poată să se pregătească un timp mai
îndelungat, să scrie repede, să citească, să se exprime în scris şi oral.
Copiii cu dizabilităţi pot pica la evaluări doar pentru că nu pot efectua practic sau în scris aceste lucruri şi nu
din cauză că nu stăpînesc materia studiată. Cum îi ajut în situaţia respectivă?
·
Le acord mai mult timp pentru realizarea lucrării.
·
Le citesc itemii, repetînd regula la care se referă.
·
O parte a testării cuprinde o probă practică (scrisă) şi alta e verbală.
Modalităţile de
evaluare practicate cu succes:
PORTOFOLIUL
Copilul menţine un dosar
propriu al celor mai reuşite lucrări efectuate în timpul anului şcolar (fişe,
desene, postere,evaluări reuşite...) la care are acces atît el, cît şi
părintele.
PROIECTE INDIVIDUALE
Copiii sunt motivaţi pentru a
cerceta o temă, scrierea unor comentarii, colectarea şi sistematizarea
informaţiilor la anumite teme. Proiectele pot fi realizate şi-n afara orelor de
curs, chiar în partineriat cu cineva din cercul apropiaţilor, în timp util,
pentru ca elevii cu dizabilităţi să reuşească.
PROIECTE COLECTIVE
Unele teme de cercetare sunt
prea ample pentru un singur elev, mai ales cu dizabilităţi, de aceea e mai
rezonabil ca ei să fie integraţi în lucrul de cooperare cu un grup de elevi.
Colegilor li se cere să-l primească ca pe un egal, fiind atenţionaţi că fiece
părere are dreptul la viaţă.
OBSERVAREA DIRECTĂ
Fiece elev are o fişă
individuală de observare în care eu fac însemnări periodice asupra
comportamentului, instruirii, socializării copilului.
EVALUAREA FUNCŢIONALĂ
De la începutul unui modul
discutăm în baza finalităţilor la care
trebuie să tindă a le atinge cu orice preţ, fie într-un timp cu trecerea
materiei de studiu dată, fie mai tîrziu, în urma exersării atît în comun, cît
şi independent. Pentru aceasta întocmim lista de competenţe pe care copilul
trebuie să fie capabil să le demonstreze şi poate face atunci cînd socoate că e gata .
AUTOEVALUAREA
Este o metodă de evaluare care
necesită o pregătire prealabilă a elvilor şi a grafiilor pe care aceştia le
completează, apreciindu-şi propriile cunoştinţe.
|